Nokia E90 Mobile Office Black zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 13 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Nokia E90 Mobile Office Black zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Die ene Hans 08-02-2009

Na lang wachten vanwege de ontbrekende fax deze week toch de E90 Navy Black gekocht.

Hiervoor had ik de 9100, 9210, 9500 en de 9300i. De E90 spant ondanks de ontbrekende fax de kroon.

Reden is ten eerste de niet te vergelijken hoge snelheid. Ten tweede de ongedachte mogelijkheden, WiFi, Bluetooth, IR, GPS, Office compatibel, browserkwaliteit. Symbian S60 is even wennen, S80 was erg volledig, maar voor S60 bestaan meer prorammas. Die zijn nodig ook, want pas na installatie van de Handy Calendar is hij wat die functie betreft weer op het gewende niveau.

Het opzoeken van gegeven, contacten gaat zo snel als je vingers op de toetsen kunnen drukken: dat is een quantumleap voorwaarts vergeleken met de 9300i, waar wachten irritant was.

Toetsen degelijk, behuizing deels metaal en degelijk, formaat iets groter dan de 9300i maar dat komt wel ten giede van de beide lcd-schermen, die uitstekend zijn. Beeldkwaliteit en geluidskwaliteit zijn uitstekend.

Blackberry connect valt tegen vwb het lezen van attachments, Pdf en Tiff niet te lezen, dus abo inmiddels opgezegd en nu de Nokia Pushmail test versie in gebruik, op eerste gezicht vergelijkbaar qua kwaliteit, nog even de snelheid waarmee de mails worden doorgeleid afwachten. Attachments zijn in elk geval naar behoren te openen, dus ook fax-mails.

Ik ontdek nog steeds nieuwe praktische zaken, voor de zakelijke gebruiker een droomtoestel.

Advies is om zsm een Call Manager, een Handy Safe (veilige data opslag), een Auto Locking Device, en de Calendar van Handy er bij te kopen. Dan is ie echt af.

Ik ben een ervaren communicator gebruiker en nu een tevreden overstapper op de E90. Inderdaad: de beste Communicator ooi.

Scheepsbouwer 25-10-2008

prima toestel. Werkt aanzienlijk beter dan de oude Nokia Communicator 9300 en is veel sneller,degelijker en met meer mogelijkheden.
Door stevig QWERTY-toetsenbord is het bijzonder gebruiksvriendelijk. Het scherm is -voor mij- uitstekend van formaat, maar het toestel is daardoor wel wat groter en zwaarder dan de concurrentie. Ik heb er in het dagelijks gebruik een (leren) hoes om, en dat betekent dat het mooi en schoon blijft (en zelfs tegen vallen kan).

MarkUtrecht 21-06-2008

Onlangs aangeschaft. Prima toestel. Zeer veelzijdig en professioneel. Ik ben tevreden. De enige minpuntjes die ik tot nu toe heb is de kwaliteit van het geluid: regelmatig wat ruis in de verbinding. Helaas moet ik dat het toestel weer voor weken terugbrengen en heb ik nog niet gedaan omdat ik het toestel niet kan missen. En inderdaad, het scherm aan de binnenzijde wordt erg snel vies door de toetsen. Ik dacht dat dit probleem inmiddels verholpen zou zijn. MP3 speler is goed. Foto's zijn ook heel redelijk. Internet gaat prima en ook sms-en toetsen gaat lekker snel door het toetsenbord. Velen vinden het toestel groot ogen, maar ik vind dit juist wel prettig. Maar wil je liever een klein toesten, dan zou ik deze niet nemen.

smarti 20-06-2008

Ik was een gebruiker van de oude 9300i communicator en heb de E90 vooral aangeschaft omdat deze handzamer leek.
Wat me echter tegenvalt is de minder gebruikersvriendelijke software met betrekking tot de agenda en contactpersonen.
- invoeren is minder overzichtelijk
- kost veel meer handelingen en dus tijd
- je kunt geen sjabloon maken
- je kunt agendaitems niet groeperen (kleurmarkering)
- bij selectie contactpersonen worden de firmanamen
niet meegenomen, zodat je dus alles 2x moet
invoeren
- het is meer mogelijk telefoonnunmmers op de maken
(of dit moet buiten de telefoon om gebeuren)
- je kunt niet in een keer bijv. alle berichten
verwijderen; de Ctrl A werkt niet
- in de agenda springen naar vandaag gaat wel (#),
maar dan krijg je niet meteen de afspraken te zien
- zoeken in agenda is niet mogelijk
enz.
Een gemiste kans van Nokia

King Frits 25-01-2008

Uitstekend toestel. heb de versie 90-1 en daar mankeert helemaal niets aan. Accu gaat lekker lang mee. hij koppelt heel erg betrouwbaar met de Nokia BT carkit. geluid is keihard. Stevig ding waar veel mee kan. Als je 'm zakelijk gebruikt en meer wilt dan alleen bellen zou ik 'm zeker kopen.

martje1969 06-01-2008

Ben enorm tevreden over het toestel. Kan geen negatieve dingen ontdekken. Beeldschermen blijven netjes knoppen raken het beeldscherm niet. Kan niet anders zeggen heerlijk toestel.

RoBa 28-09-2007

Inmiddels mijn 3e Communicator, maar wat een verschil.
Had je bij de N95 nog wel eens een vastloper (vooral tijdens een wisselgesprek), deze (vanaf half augustus) tot nu toe probleemloos.
Ook ( vanwege instellingen Internet moest de batterij er even uit om Wlan instellingen aan te passen) het opstarten is nu een fluitje van een cent.
Ook de camera een een hele vooruitgang t.o.v. de N95,
dus mensen de E90 is een AANRADER

John32 21-09-2007

Toestel net 2 dagen in bezit, en tot nu toe nog helemaal probleemloos.

Wat een top toestel, na de 9300i en de 9500 gehad te hebben, slaat dit echt alles.

Schermen zijn echt strak, ook camera is top.

vriend van mij heeft de grote concurent, de HTC TyTN II maar dat komt niet in de buurt bij de nokia.

Qua mogelijkheden wel aardig, maar qua beeld, camera en de algehele bouw echt niet....

Inderdaad veel problemen bij dit toestel, maar ik ben denk ik een gelukkige, geen van de problemen heb ik last van.

Al met al geweldige telefoon, encht een alleskunner, voor de alles eiser.

Gr, John

Ozziemachine 01-09-2007

Na vele PDA's (Psion, Palm IIIC, Sony Clie, Nokia 9300, en Qtek S200) nu deze. Lang op gewacht. Fraai toestel, ongekende mogelijkheden. Doen het allemaal fantastisch. MAAR, en lees de diverse fora er maar op na: bij mij ook toch wel veel slordigheden in de bouw/constructie: de 4 rubber pootjes zijn erg ongelijk, dus wiebelt het toestel als je typt. Het grote interne screen heeft de (vet)afdrukken van mijn vingers van het toetsenbord, dus keyboard en screen raken elkaar. De luidspreker aan de voorzijde knettert als het volume regelt, en de plastic cover aan de achterzijde naast het batterijdeksel kraakt bij het vasthouden. De productie schijnt door Nokia stilgelegd te zijn omdat er veel over geklaagd wordt. Zodra de 2e lichting er is, ga ik lopen zeuren, en wil ik de mijne inruilen daarvoor. Ik krijg de indruk dat Nokia te snel de markt op wilde, ivm concurrentie van de Treo's en Sony Ericssons. Maar ik wil dus zeker weer een E90.

dregtv 24-08-2007

UItstekend gebouwd toestel. Wel zwaar maar dit komt volledig ten goede aan de kwaliteit. De behuizing is danook grotendeels vanmetaal. De beide schermen zijn uitstekend. Ook de verdere mogelijkheden uitstekend. Ik gebruik het toestel (uiteraard) ter vervanging van de laptop. Het meegeleverde quickoffice is echter een ramp. Je moet eigenlijk gelijk upgraden naar de versie v4.5 van deze software (wel downloaden via het toestel, dat levert een korting op van 40%). Ik krijg deze versie niet geinstalleerd, ben dus over op officesuit. Dit is hetzelfde idee, maar is wel langzamer en iets minder gebruikersvriendelijk, maar doet het tenminste.

Het toetsenbord is in begin wat stug, maar dat went snel. Nog nooit zo'n prettige alleskunner gehad. Windows Mobile en een pennetje, daar houd ik niet van. Dit is inmiddels mijn 3e communicator en deze is verreweg de beste. ALhowel de oude 9500 toch sneller is op de individuele applicaties. Maar deze heeft weer moeite met multitasking. De E90 niet.

Route66 werkt prima met de interne GPS en is een uitstekend alternatief voor de nokia software. Kaartje van 4Gb (Micro SDHD) werkt uistekend in dit toestel. Geluid (zowel extern als met hoofdtelefoon) is uitstekend. Overige software is eenvoudig te vinden op internet.

De camera heb ik nog niet geprobeerd. Zal we niet de kwaliteit zijn van de N95, maar voldoende voor een telefoon.

Batterij acht ik uitstekend. Heb 2 dagen lang, gebluetooth, bestanden overgezet en geinternet, voordat ik m moest opladen.

Patrick2802 13-08-2007

In een eerdere review heb ik aangegeven dat de E90 niet aan de verwachting voldoet. Na twee dagen in gebruik heb ik hem terugegeven.
Inmiddels heb ik een verse teruggekregen en ik moet zeggen: deze is GOED. Het ingeleverde toestel was gewoon versie 0,1.

Bij het nieuwe toestel werkt alles zoals je zo mogen verwachten van een dergelijk toestel. Ik moet zeggen: prima!

Celf 09-08-2007

Na al enkele weken reviews gelezen te hebben was ik al langer van plan het toestel aan te schaffen. Toevallig kwam ik 'm bij een winkel in Enschede tegen. Daar had men weer twee toestellen (Mocca) binnengekregen.
Na een behoorlijke periode aan het schap met het toestel gespeeld te hebben...het had niet langer moeten duren of ik had koffie, broodjes en een matras aangeboden gekregen...uiteindelijk de knoop doorgehakt en het toestel gekocht. Na twee dagen gebruik neemt de vreugde over de aanschaf alleen maar toe. Je kunt merken dat over het concept wat langer nagedacht is als bij een gemiddeld Windows Mobile toestel.
De snelheid geeft nooit reden tot klagen. de kwaliteit van het beeldscherm is fenomenaal goed en multitasken is geen enkel probleem....na vele uren gebruik nog geen crash of systeemvertraging gehad.

het formaat en het gewicht zijn een punt van aandacht als je van compact houdt. Het toestel weegt relatief veel en ligt relatief zwaar in de hand. Er zit een forse batterij in de echt behoorlijk lang meegaat. Na een halve dag (een uurtje of 4) afwisselend data invoeren, WiFi, surfen middels UMTS en muziek was de batterijcapaciteit nog steeds 70%

De geluidskwaliteit van de muziekspeler is gewoon goed en vergelijkbaar met vele andere toestellen. Wat wel opvalt is dat de externe speakers een, voor een pda\smartphone behoorlijk goed geluid geven met een bovengemiddeld volume.
Als jaren lang gebruiker van een touchscreen met pennetje heb ik wel moeten wennen aan de besturen middels knoppen. De software is wat eenvoudiger maar goed bruikbaar. Uiteraard zijn er nog voldoende dingen te verbeteren maar vooreerst ben ik gewoon blij met deze aanschaf.

Xander2007 07-08-2007

Heb gister me E90 mogen ontvangen....Wat een super mooi toestel....Super degelijk,niet te licht niet te zwaar....echt goed afgewerkt.....
Wat ik net las dat je problemen hebt met Wlan....bij mij doet ie het gewoon.....en super snel....
Dus tot nu toe....no problemo
Heb zelfs route 66 erop gezet en loopt als een trein met ingebouwde GPS,
Beltonen wat ik las dat ze slecht waren....no way,duidelijker als een N95!!!!
Dsu in mijn ogen aanradertje